Na bijna twee jaar van relatieve stilte is het Venrays Mannenkoor weer terug op het podium. En hoe! Op zaterdag 14 mei zal het VMK na de gedwongen rustperiode vanwege de coronapandemie samen met het Westlands Mannenkoor optreden in de Venrayse Schouwburg.

Het concert zal in opzet lijken op de traditionele Eindejaarsconcerten die de afgelopen twee jaar niet door konden gaan en heeft als titel “Thank You For The Music”.

Deze titel is niet toevallig gekozen. Dit concert staat in het teken van het afscheid van dirigent Anton Kropivšek. Hij leidt het koor sinds 2003. Onder zijn leiding is het koor in 2014 Nederlands kampioen mannenkoren geworden en dient het door het gevarieerde repertoire en de dynamische presentatie als voorbeeld voor veel andere koren.

Ook het Westlands Mannenkoor is er een van naam en faam. Het koor is op 19 oktober 1956 opgericht en kreeg al snel landelijke bekendheid, o.a. door het optreden in de bekende televisieserie “De Glazen Stad”, die door de NCRV werd uitgezonden.

In 2018 gaven beide koren al een gezamenlijk concert in Poeldijk, wat in de regionale Zuid-Hollandse pers lovend werd omschreven als “Het machtige geluid van de Westlandse mannen en de verfijnde close harmony van de Limburgers zorgden voor prachtige uitvoeringen”.

Het concert in mei is het laatste optreden van Kropivšek met het VMK in Venray, het definitieve afscheid van zijn zangers neemt hij op 18 juni. Dan is het koor uitgenodigd voor het zangfestival Rotjekoor in Rotterdam. Op die dag zal het VMK samen met andere koren uit heel het land de Rotterdamse binnenstad doorkruisen en op verschillende binnen- en buitenlocaties een gevarieerd, grotendeels modern repertoire ten gehore brengen. De ervaring met een vergelijkbaar festival in Hengelo in 2019 leert dat dit zowel zangers als publiek veel plezier geeft. Daar neemt Anton Kropivšek definitief afscheid van zijn koor.

Tijdens het concert op 14 mei  zullen beide koren afzonderlijk delen van hun klassieke en moderne repertoire brengen en zullen ze het publiek verrassen met enkele gezamenlijke nummers.
Gezien het speciale karakter van dit concert zijn verdere verrassingen niet uitgesloten!

De kaartverkoop voor dit unieke concert gaat op 18 maart van start.
Toegangskaarten voor dit concert kosten € 25,= en zijn te bestellen via de website van het Venrays Mannenkoor, www.venraysmannenkoor.nl/kaarten-bestellen of bij de Schouwburg in Venray.

Bekijk de flyer