Begin deze week vernomen we dat onze oud-dirigent Pierre Gerits is overleden. We wensen familie en vrienden veel sterkte bij dit verlies.

Pierre Gerits was dirigent van het Venray’s Mannenkoor van 1981 tot 1992

Pierre was een zeer aimabele man. Een gentleman pur sang. Ook tijdens de repetities had hij altijd (te) veel geduld met de zangers en kwam er geen onvertogen woord over zijn lippen.

Als hij bij uitvoeringen binnenkwam (als laatste dus) in zijn jacquet of smoking, dan werd het publiek al automatisch stil. Hij dwong respect af.

Als koor hebben wij hem een paar keer aangetroffen in de jury van concoursen of festivals. Ook in dat opzicht was hij een graag geziene gast.

Wat betreft het repertoire zaten we met Pierre aan de klassieke kant. We hebben allerlei operawerken ingestudeerd zoals b.v. het Chor der Gefangenen. Maar ook op andere terreinen liet hij zich niet onbetuigd. We hebben de Missa Brevis van J. Haydn met hem uitgevoerd, en Tri Sbory van A. Dvorak. En ook het toen nog moderne werk De stad, de mens, het lied van Herman Strategier ging Pierre niet uit de weg. Het korenfestival in Meijel hebben we onder Pierre Gerits gewonnen met o.a. Veni Creator Spiritus. Dit stuk was het koor op het lijf geschreven. Het allereerste barbershoppertje zongen we ook onder Pierre: Tell me why. Wie kent het nog.

Bij tal van koren in Limburg en daarbuiten heeft Pierre de dirigeerstok gehanteerd. Bij een van zijn dirigentenjubilea hebben we met het VMK (met Anton Kropivšek) opgetreden.

Dat was in Braunsrath (BRD). Twee grote concertreizen heeft Pierre met ons gemaakt; in 1987 naar Engeland, waar we gezongen hebben in Gloucester Cathedral en in de Pitville Pumproom van Cheltenham, samen met het Churchdown Male Voice Choir. Dit koor was in 1989 bij ons in Venray te gast. In 1990 zijn we naar Boedapest geweest waar we een anderhalf uur durend concert hebben gegeven in de Redoute ( concertzaal van Boedapest/Hongarije) We zongen daar met een studentenkoor, dat de Gloria van Vivaldi uitvoerde.

Bij zijn afscheid hebben we hem namens de leden een door Piet Hermans uit mergelsteen (uit Sibbe) gebeeldhouwde Pieëlhaas cadeau gedaan met een koperplaatje met het opschrift “Kei bedankt Pierre”.