Anton Kropivšek stond afgelopen donderdag in het middelpunt van de belangstelling. Waar hij in 2003 begon als dirigent, nam hij na negentien jaar officieel afscheid van het Venrays Mannenkoor (VMK). Het afscheid vond plaats in De Witte Hoeve, waar het VMK iedere week repeteert.

Onder leiding van ceremoniemeester Theo Janssen werden veel goede herinneringen opgehaald uit de afgelopen negentien jaar. Zo werd stilgestaan bij de verschillende mooie optredens en eindejaarconcerten met de vele gastartiesten. En bij de concertreizen naar Slovenië, Noord-Italië en Oost-Duitsland. Maar natuurlijk ook bij het Nederlands kampioenschap in Zwolle in 2014 en het eeuwfeest van het VMK.

Tijdens het officiële gedeelte van de avond werd in verschillende speeches tevens  dank uitgesproken aan Anton Kropivšek. Er werd opgetreden door verschillende ensembles vanuit het koor, waaronder een gelegenheidskoor van de verschillende voorzitters uit de afgelopen negentien jaar. Door de huidige voorzitter Diederik Nijenhuis werd Kropivšek vervolgens gedecoreerd met de gouden luitspeler en benoemd tot eredirigent voor zijn toewijding als dirigent VMK in de periode 2003-2022. Tevens werden hem twee kunstwerken aangeboden van kunstenares Anne Haeyen; een portrettekening van hemzelf en een beeld van een zittende luitspeler.

In de afgelopen periode zijn verschillende muziekopnames gemaakt. Hier is een verzameling van gemaakt voor de leden van het VMK. Het eerste exemplaar werd aangeboden aan de scheidend dirigent.  Anton Kropivšek benadrukte in zijn afscheidsspeech de samenwerking binnen het VMK, maar ook de vriendschappen die zijn ontstaan. Hij wenste zijn opvolger veel succes en riep iedereen op de vereniging bloeiend te houden.